Verkostoituminen musiikin alalla

Oikeiden ihmisten tunteminen musiikkialalla on avainasemassa, jos tavoitteena on itse pyrkiä alalle töihin. Muusikoilla yleiseksi ongelmaksi nousee se, että muusikot eivät tiedä, ketkä ovat hyviä yhteyshenkilöitä musiikin alalla, mistä nämä yhteyshenkilöt löytää, ja miten heistä otetaan hyöty irti.

Mutta vaikka sinulla olisikin yhteyshenkilö musiikin alalla, pelkästä yhteyshenkilöstä ei ole apua. Pitää osata muuttaa nämä pelkät kontaktit suhteiksi, ja sitten osata tehdä sellainen vaikutus, että nämä henkilöt haluavat tehdä yhteistyötä kanssasi. Mutta miten tämä kaikki tapahtuu?

Keitä siis ovat musiikin alalla olevat henkilöt, joihin sinun pitäisi ottaa yhteyttä? Jotta saat tähän vastauksen, sinun pitää kysyä itseltäsi monia muita kysymyksiä, kuten:

  • Ketkä ovat sellaisia henkilöitä, joilla on vaikutusvaltaa musiikin alalla?
  • Keillä henkilöillä on paljon kontakteja ja suhteita muihin alan ammattilaisiin ja yrityksiin?
  • Tärkeimpien musiikkialan ihmisten joukosta, keitä on helppo löytää omasta kaupungistani?
  • Keihin alan ammattilaisiin on helpoin ottaa yhteyttä?
  • Ketkä ovat sellaisia henkilöitä musiikin alalla, joille minä voin tarjota apuani heidän ongelmiensa ratkaisuun ja heidän tavoitteensa saavuttamiseksi.

Mutta onko olemassa sellaista alan ihmistä, joka sopisi kaikkiin näihin kysymyksiin? Vastaus on kyllä. Jos sinulla ei vielä ole yhteyshenkilöitä musiikin alalla, tästä on hyvä aloittaa. Eli kuka tämä henkilö on? Vastaus on: konserttipromoottorit.

Hyvillä konserttipromoottoreilla on paljon vaikutusvaltaa musiikissa. He ovat todellisia yrittäjiä musiikin alalla. He ovat tekemisissä satojen tai jopa tuhansien tärkeiden musiikin alan ihmisten kanssa joka vuosi, kuten: tunnettujen artistien, levy-yhtiöiden, bändien managerien, tuottajien, radiokanavien, ja monen muun kanssa. Jos et asu kovin pienellä paikkakunnalla, ei pitäisi olla vaikeaa löytää konserttipromoottoreita, joilla on toimisto paikkakunnallasi. (Käytä hakukoneita heidän löytämiseen.) Toisin kuin monet muut tärkeät ihmiset musiikin alalla, he ovat helposti tavoitettavissa, ja ovat yleensä valmiina järjestämään tapaamisia sellaisten henkilöiden kanssa, joilla todella on heille jotakin tarjottavaa. Sinun pitää olla myös valmis oppimaan uutta, ja ottamaan riskejä.

Yleisesti puhuen konserttipromoottorit ottavat enemmän riskejä kuin muut henkilöt musiikin saralla, ja he voivat tehdä paljonkin tappiota yhden vuoden aikana, koska kaikki konsertit eivät vaan menesty. Mutta menestyneet promoottorit takovat suuria summia menestyneistä keikoista.

Jotta sinulla olisi oikeasti mahdollisuus päästä tälle alalle, sinun pitää miettiä, mitä juuri sinulla on antaa tälle bisnekselle ja yhteyshenkilöillesi. Jos totta puhutaan, mikään näistä asioista mitä juuri luit tästä artikkelista, ei tule auttamaan sinua, jos et itse ole valmis ottamaan sitä ensimmäistä askelta musiikin maailmaan.